Raport Business Centre Club:

Skłonność przedsiębiorców do zatrudniania obcokrajowców

Pracownicy z zagranicy, oprócz entuzjazmu i zaangażowania, wnoszą na polski rynek potrzebne kompetencje, które wzmacniają pozycję zatrudniających ich przedsiębiorstw. Z tego powodu uzyskują wysokie oceny, porównywalne z ocenami polskich pracowników. Przekładają się one na większą gotowość pracodawców do zatrudnienia obcokrajowców po zakończeniu pandemii COVID-19.

sklonnosc-przedsiebiorcow-do-zatrudniania-obcokrajowcow

Związane z imigracją zarobkową zmiany w strukturze ludności Polski wpłynęły także na kształt rynku pracy. Emigracja Polaków do państw Unii Europejskiej oraz trendy demograficzne sprawiają, że polscy przedsiębiorcy od kilku lat systematycznie zwiększają zatrudnienie cudzoziemców. Pozytywne doświadczenia związane ze świadczoną przez nich pracą skutkują zmianą dotychczasowych stereotypów. Odzwierciedlają to oceny wyrażone przez pracodawców w badaniu „Skłonność przedsiębiorców do zatrudniania obcokrajowców”, przeprowadzonym przez Business Centre Club.

Pracownicy z zagranicy uzyskali oceny porównywalne z ocenami polskich pracowników. 71% przedsiębiorców, korzystających z pracy obcokrajowców, ocenia ich kompetencje zawodowe tak samo, jak umiejętności ich polskich kolegów. Wysokie oceny dotyczą także jakości pracy cudzoziemców, którą ceni aż trzy czwarte pracodawców. Podobnie jest również w przypadku zaangażowania w pracę oraz umiejętności pracy zespołowej.

Czynnikiem wyróżniającym obcokrajowców na polskim rynku pracy jest wysoka dyspozycyjność. 48,4% przedsiębiorców ocenia, że jest ona większa niż w przypadku Polaków, podczas gdy 45,2% jest zdania, że jest ona taka sama. Wysokie oceny, jakie uzyskują pracownicy z zagranicy, sprawiają, że pracodawcy planują zwiększyć ich zatrudnienie w najbliższych miesiącach. Konieczne będzie jednak usunięcie barier powodujących utrudnienia w legalizacji pobytu i pracy cudzoziemców.


Dr Krzysztof Matela – autor raportu

dr-krzysztof-matela

Menadżer. Psycholog i socjolog. Wykładowca w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Badacz zjawisk społecznych. Specjalista w zakresie komunikacji. Ekspert w zakresie budowania wartości i przewag konkurencyjnych firm. W pracy naukowej zajmuje się zjawiskami dotyczącymi zarządzania. Interesuje się mechanizmami wywierania wpływu.