Raport Business Centre Club: Minimalne wynagrodzenie w ocenie pracowników

Raport Business Centre Club:

Minimalne wynagrodzenie w ocenie pracowników

Według informacji opartych na danych GUS płacę minimalną otrzymuje około 2,2 mln Polaków. Pełni ona jednocześnie funkcje społeczną i ekonomiczną. Ze względu na tę dwoistość, instytucja ta narażona jest na zróżnicowane oczekiwania poszczególnych interesariuszy. Dotyczy to postrzegania jej roli w odniesieniu do poziomu zarobków, rozwoju przedsiębiorstw, wzrostu gospodarczego, poziomu bezpieczeństwa socjalnego, a także samego sposobu jej stanowienia.

Wysokość minimalnego wynagrodzenia jest corocznie przedmiotem negocjacji w ramach Rady Dialogu Społecznego pomiędzy reprezentantami pracodawców i związków zawodowych. Rząd ma obowiązek przedstawić propozycję jej wysokości na następny rok kalendarzowy. Fiasko negocjacji oznacza przyjęcie propozycji rządowej.

Jednak przyjęty długookresowy cel, czyli wysokość płacy minimalnej na poziomie co najmniej 50 proc. średniej płacy w gospodarce, został już osiągnięty, a mimo to płaca minimalna, zdaniem nie tylko rządu, ale przede wszystkim związków zawodowych, powinna nadal rosnąć szybciej niż średnie wynagrodzenie w gospodarce. Szacuje się, że już w obecnym roku przekroczy 53 proc.

Większość pracodawców akceptuje fakt, że płaca minimalna powinna być na tyle wysoka, aby osoba, która ją otrzymuje była w stanie się utrzymać i funkcjonować wraz z rodziną na poziomie co najmniej minimum socjalnego. Jednak szereg przedsiębiorców i ekspertów wskazuje obecnie, że konieczne jest rozważenie bardziej efektywnych rozwiązań, np. regionalizacji płacy minimalnej, ponieważ w niektórych, gorzej gospodarczo rozwiniętych regionach kraju jest ona za wysoka w porównaniu w porównaniu do osiąganej w regionie przeciętnej produktywności w firmach.


Witold Michałek – autor raportu

Członek i współzałożyciel Stowarzyszenia Profesjonalnych Lobbystów w Polsce. Współwłaściciel firmy lobbingowej i doradczej UNILOB. Koordynator i konsultant w wielu międzynarodowych projektach, mających na celu pomoc we wprowadzaniu regulacji i instytucji gospodarki rynkowej w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, Azji i Afryki, finansowanych przez USAID, UE oraz rząd Wielkiej Brytanii. Ekspert BCC ds. gospodarki, legislacji i lobbingu.

Zobacz inne raporty