Raport Business Centre Club:
Minimalne wynagrodzenie w ocenie pracodawców
Płaca minimalna pełni jednocześnie funkcje społeczną i ekonomiczną. Ze względu na tę dwoistość, instytucja ta narażona jest na zróżnicowane oczekiwania poszczególnych interesariuszy, w zależności od postrzegania jej roli w rozwoju gospodarczym, wzroście poziomu życia czy w odniesieniu do samego sposobu jej stanowienia.
Wysokość minimalnego wynagrodzenia jest corocznie przedmiotem negocjacji w ramach Rady Dialogu Społecznego. Rząd ma obowiązek przedstawić propozycję jej wysokości na rok następny. Fiasko negocjacji oznacza przyjęcie propozycji rządowej.
Jednak przyjęty długookresowy cel, czyli wysokość płacy minimalnej na poziomie co najmniej 50 proc. średniej płacy w gospodarce, został już osiągnięty, a mimo to płaca minimalna, zdaniem nie tylko rządu, ale przede wszystkim związków zawodowych, powinna nadal rosnąć szybciej niż średnie wynagrodzenie w gospodarce. Szacuje się, że już w obecnym roku przekroczy 53 proc.
Większość pracodawców akceptuje fakt, że płaca minimalna powinna być na tyle wysoka, aby osoba, która ją otrzymuje była w stanie się utrzymać i funkcjonować wraz z rodziną na poziomie co najmniej minimum socjalnego. Jednak szereg przedsiębiorców i ekspertów wskazuje obecnie, że konieczne jest rozważenie bardziej efektywnych rozwiązań, np. regionalizacji płacy minimalnej, ponieważ w niektórych, gorzej gospodarczo rozwiniętych regionach kraju jest ona za wysoka w porównaniu do kosztów życia i w porównaniu do osiąganej w regionie przeciętnej produktywności w firmach. Może to powodować ograniczenie zatrudniania i aktywności lokalnych firm, zwiększając bezrobocie.
Witold Michałek – autor raportu
Członek i współzałożyciel Stowarzyszenia Profesjonalnych Lobbystów w Polsce. Współwłaściciel firmy lobbingowej i doradczej UNILOB. Koordynator i konsultant w wielu międzynarodowych projektach, mających na celu pomoc we wprowadzaniu regulacji i instytucji gospodarki rynkowej w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, Azji i Afryki, finansowanych przez USAID, UE oraz rząd Wielkiej Brytanii. Ekspert BCC ds. gospodarki, legislacji i lobbingu.