Raport Business Centre Club:
Znaczenie płci oraz nieuświadomionych uprzedzeń przy ustalaniu warunków pracy
Badanie ma określić mechanizmy dotyczące potencjalnych zachowań rekruterów uzależniających płacowe i pozapłacowe warunki w zależności od płci kandydatów do pracy. Oprócz tego, celem analizy jest również weryfikacja czy, a jeśli tak, to w jakim stopniu, różnicowane są parametry pracy w zależności od płci. Dodatkowym elementem podlegającym sprawdzeniu, będzie zbadanie występowania nieuświadomionych uprzedzeń u rekruterów, związanych z płcią osób rekrutowanych.
Mając na uwadze wrażliwy charakter pytań dot. uprzedzeń i równego traktowania, w celu zapewnienia
respondentom poczucia anonimowości i komfortu zdecydowano o wykorzystaniu kwestionariusza
ankiety online (CAWI).
Zastosowano celowy dobór próby, kierując ankietę do osób pracujących w działach personalnych, które zwyczajowo odpowiadają lub biorą udział w prowadzeniu procesów rekrutacyjnych w przedsiębiorstwach. Zaproszenie do badania wysłano 14 lipca 2022 roku do bazy 8.291 adresów
email pracowników działów personalnych w bazie firmy Sedlak & Sedlak. Osoby zaproszone do badania reprezentowały organizacje z całej Polski i wszystkich branż. Dane zbierano w dniach od 14 do 27 lipca 2022 roku za pośrednictwem strony badaniahr.pl. Badanie było anonimowe.
Uzyskano 302 wypełnienia ankiety, a otrzymane dane poddano analizie pod względem rekordów odstających oraz czasu wypełnienia ankiety w celu wychwycenia ewentualnie nierzetelnych respondentów. Nie stwierdzono takich przypadków. Do dalszej analizy wybrano 274 ankiety, w których zadeklarowano, że w przeciągu ostatnich 2 lat przedsiębiorstwo zatrudniło nowego pracownika.
Dr Krzysztof Matela – autor raportu
Menadżer. Psycholog i socjolog. Wykładowca w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Badacz zjawisk społecznych. Specjalista w zakresie komunikacji. Ekspert w zakresie budowania wartości i przewag konkurencyjnych firm. W pracy naukowej zajmuje się zjawiskami dotyczącymi zarządzania. Interesuje się mechanizmami wywierania wpływu.