Raport Business Centre Club:
Pozaprawne bariery związane z zatrudnianiem w okresie COVID-19
Powolna praca urzędów, długie kolejki, stosy niezbyt zrozumiałych dokumentów – to tylko niektóre bariery utrudniające przedsiębiorcom prowadzenie działalności gospodarczej. W negatywny sposób wpływają one także na zatrudnianie pracowników. W raporcie przygotowanym przez Business Centre Club skatalogowane zostały największe trudności pozaprawne, na jakie natrafiają firmy w czasie pandemii COVID-19.
Raport „Pozaprawne bariery związane z zatrudnianiem w okresie COVID-19” pokazuje ogrom wyzwań, z jakimi obecnie zmagają się przedsiębiorcy. Blisko 75% z nich ocenia sytuację jako złą. Pandemia pogłębiła dotychczasowe problemy związane z tempem pracy urzędów, kolejkami i papierologią. Do tego dochodzą także nieprzychylne wypowiedzi ze strony polityków, które mogą przyczyniać się do negatywnego postrzegania idei przedsiębiorczości przez część społeczeństwa.
Dla przedsiębiorców największym problemem jest zbyt długi czas wydawania decyzji administracyjnych (90,1%) oraz wolne tempo pracy sądów (83,1%). W przypadku urzędów największą trudność sprawiają godziny ich pracy (65,4%), które nie są dopasowane do potrzeb przedsiębiorców. W rezultacie przedsiębiorcy muszą przeznaczać znaczną ilość czasu na załatwienie spraw urzędowych, choć powinni koncentrować się na bieżącej działalności swoich firm.
W tej sytuacji potrzebne są zmiany, które ułatwią przedsiębiorcom codzienną pracę. Przedsiębiorca powinien być traktowany jak klient, a nie jak petent. Dobrym rozwiązaniem byłoby dopasowanie godzin pracy urzędów do rytmu pracy firm, usprawnienie pracy urzędników oraz większy nacisk na możliwość zdalnego załatwiana spraw. Z kolei zmiana retoryki polityków pomogłaby zmienić nastawienie społeczne i stworzyć lepszy klimat do prowadzenia biznesu. Trzeba mieć na uwadze, że w obecnej sytuacji może wzrosnąć negatywne nastawienie przedsiębiorców do prowadzenia działalności gospodarczej w ogóle.
Dr Krzysztof Matela – autor raportu
Menadżer. Psycholog i socjolog. Wykładowca w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Badacz zjawisk społecznych. Specjalista w zakresie komunikacji. Ekspert w zakresie budowania wartości i przewag konkurencyjnych firm. W pracy naukowej zajmuje się zjawiskami dotyczącymi zarządzania. Interesuje się mechanizmami wywierania wpływu.